Vinlandet Frankrike – en recension

Vinlandet Frankrike – Trend och Tradition.
av Britt Karlsson och Per Karlsson.

vinlandet frankrike

Fick boken häromdagen och blir egentligen bara mer och mer imponerad…

Hela Frankrike avverkas på 330 sidor.  Hela och hela förresten…  Vi pratar om vingeografi.  Fransk vinhistoria, de vanliga druvsorterna, vinlagstiftning och, det som upptar två tredjedelar av boken, nämligen Frankrikes vinregioner och vindistrikt.  Absolut bland det bästa (om inte det bästa!) jag sett när det gäller svenskskrivna vinböcker och i synnerhet sådana som handlar om mitt favoritland Frankrike.  Bara vinlagstiftning och klassificering tillägnas hela 17 sidor.

Det jag saknar är kartor, bättre statistik och referenser.  Det finns bara en frankrikekarta och inga kartor på regionnivå.  Detta saknas och jag själv läser inte om regioner och distrikt utan att ha bra kartor tillhands.  Tar man Loiredalen som exempel så visst nämner man fyra huvuddistrikt men det framgår inte i texten vilka vindistrikt som faller under vilka regioner.  Likaså när det gäller Bordeaux.  Det är lättare att ta till sig geografiska kunskaper om det finns en karta som visar var vindistrikten ligger i förhållande till varandra.  Nu krävs det ytterligare en vinbok (eller kompletterande kartor) vilket är synd.  Hade inte krävt så många fler sidor.  När det gäller statistiken så är boken full av arealangivelser men inget om vilka årtal som avses.  Dessutom så saknas arealangivelser för flera vindistrikt, exempelivs i Bordeaux.  Men ett plus är att statistiken finns med.  Ja, något annat som boken saknar är avsnitt om vinodling och vintillverkning, något som ofta brukar finnas med i böcker av den här typen.

Men, herregud!  nu är jag petig, boken är ändå bra och kanske den bästa som finns (och kanske även har funnits) om vinlandet Frankrike på svenska, så köp den…

2 kommentarer

Filed under Allmänt, Böcker

2 responses to “Vinlandet Frankrike – en recension

1. Intressanta och relevanta kommentarer.

Kartor valde vi avsiktligt att inte ha med mer än vad det är. Det finns andra böcker som har enastående bra kartor, som är mycket bättre än vad vi hade kunnat ha med. Bättre då att, som du säger, ha en annan bok med kartor vid sidan av. Alternativet hade varit att ägna ett ganska stort antal sidor åt kartorna (jo, räknar man efter så hade det nog blivit ganska många, om man nu inte väljer att ta med vissa distrikt och strunta i andra). Med kartor som ändå inte riktigt når upp till den nivån som man kan hitta i andra böcker. Kartor är också relativt kostsamma (om man vill ha många). Boken blev redan fler sidor än planerat så vi avstod.

Källor, där var resonemanget lite liknade. Skulle vi ha med varje enskild person och organisation som vi haft kontakt med eller något mer begränsat? De viktigaste källorna är de vinmakare vi träffat, de officiella texter som finns (franska jordbruksministeriet mm) och producentorganisationer. Helt enkelt för mycket och varierat för att vara relevant som källhänvisningar, eftersom det inte var en vetenskaplig bok.

Till skillnad från de flesta andra böcker så bygger vi inte i särskilt stor utsträckning på vad som skrivits i andra böcker. (Tyvärr tenderar det att resultera i allt för många felaktigheter och inaktuell info.) Istället har vi använt en mängd olika ursprungskällor.

Vad gäller statistiken är jag lite förbryllad. Ja, vi har nog ofta inte angett årtalet, men det är sällan relevant (i alla fall i perspektivet 10 år eller liknande). Men vi har nog mer statistik i boken än i någon liknande bok. Vi gillar statistik. Och Bordeaux? Ja, det finns inte med areal på samtliga distrikt. Vi kunde nog tagit med lite fler. Men det finns på de flesta av de viktigaste tror jag. Och ha med alla ~60 AOP i Bordeaux med detaljerad statistik gick lång utanför boken. Samma resonemang för alla övriga distrikt. Det är runt 360 appellationer i Frankrike. Ja kanske kunde vi haft med lite mer.

Alltid en avvägning.

Men för just Bordeaux hittar du de detaljerade ytangivelserna i vår nya bok om just Bordeaux.🙂