Ny jäst som kan eliminera bakfylla…

WOW news rapporterar idag om en ny GENMODIFIERAD jäststam som i vissa fall kan eliminera bakfylla helt.

wownews-nyjast

Har dom – forskarna – inget annat att göra?  Genmodifierad och eliminera bakfylla?  Bakfyllan är väl snarare ett tecken på att man har druckit för mycket och kanske borde reflektera over sin överdrivna konsumtion, eller?  Vin är nyttigt – min övertygelse – i måttliga mängder med direkt farligt vid överdrivet intag.  För vem är detta ”framsteg” till för?, man bara undrar…

Själv dricker jag inga mängder, även om jag provar en hel del viner, och jag har ALDRIG problem med bakfylla, detta samtidigt som jag undviker GMO livsmedel så gott det bara går.

huvudvarkDessutom är det långt ifrån säkert att en annorlunda jäststam påverkar dom av oss (inte jag dock) som har lätt att få huvudvärk av vin, detta då exmpelvis histaminet i vin långt ifrån enbart kommer från jästen.  Detta samtidigt som den traditionella bakfyllan beror på nedbrytning alkoholen som sådan (acetaldehydbildning i levern).

Se även:
vininfo – huvudvärk och vin.

WOW News – Ny jäst kan skapa nyttiga viner utan risk för bakfylla.

Lämna en kommentar

Filed under Artikelkommentar, Hälsa, Vintillverkning

Kommentera

