Har nu fått mailsvar gällande plagiering av min artikel…

Gällande vininfo – Min text i ny skepnad.
 
Har nu fått mailsvar från såväl Johan Franco Cereceda som den ansvariga utgivaren Åke Jacobsson.
 
Cereceda skriver bl.a. i sitt mail:  ”Först och främst tycker jag det är mycket allvarligt att du anklagar mig för plagiat.  Jag har jobbat som journalist i 25 år och aldrig har tidigare fått höra att jag plagierar.  Jag vill också vara tydlig med en sak:  Din blogg har jag överhuvudtaget aldrig läst, jag visste inte ens att den fanns.”  ”Som du förstår ogillar jag skarpt ditt sätt att försöka förringa mitt arbete och dessutom anklaga mig för att plagiera.”
 
Började mitt svar med:  ”Som jag ser det är det mitt arbete som både plagierats och förringats.”
 
Ansvariga utgivaren Jacobsson skrev:  ”Vi har definitivt inte föringat ditt arbete då vi inte ens visste att du existerade före du skrev till oss.” och ”Förstår inte vad du är ute efter?
 
Även här har jag svarat förstås, och då inledningsvis:  ”Kom igen!  Förstår inte vad jag är ute efter?  Om ni läser något som ni tycker är plagiat på något som ni skrivit/publicerat, skulle inte ni då försöka att påvisa detta?  Naturligtvis, eller hur?  Det är i alla fall precis det jag gjorde, och då i ett mail till ansvarig utgivare, d.v.s. dig.  Är inte detta det rätta tillvägagångssättet?
 
Varken artikelförfattaren Johan Franco Cereceda eller ansvariga utgivaren Åke Jacobsson beklagar sig det minsta, ödmjukhet vad är det liksom?, och ja – i min värld – så har min artikel dels plagierats och dels är jag övertygad om att man far med osanning när man skriver att man inte sett min text förrut…
 
Om man söker på ”Sacha Lichine” respektive ”Chateau d’Esclans” på Google (sidor skrivna på svenska) så kommer nämligen min artikel ”Chateau d’Esclans, Sacha Lichine och stora rosé viner” upp som första respektive tredje träff.  En artikel som enligt Cereceda bara slumpmässigt råkar innehålla såväl samma konkreta fakta (alla mina 5 fakta), som ett nästintill identiskt textstycke och därutöver ytterligare ett stycke som är väldigt lik i uppbyggnad, fakta och ”fallandeordning”.  Men det är klart en stor författare som Cereceda gör väl förstås ingen efterforskning på internet…
 
image
[skärmdump, google, 2 juni 2016.]
 
// Lars.
 
Se även:
vininfo – Min text i ny skepnad.
vininfo – Chateau d’Esclans, Sacha Lichine och stora rosé viner.
 

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt, Artikelkommentar

Kommentera

