Lågt Wikipedia…

Jag har skrivit urprungsartiklarna, är källan, har licensierat ut redan publicerade artiklar, men får inte ens stå med som en extern länk…

Undertecknad har sedan 2007 bidragit till Wikipedia både när det gäller att redigera befintliga artiklar som att skriva helt nya.  Har även licencierat ut texter jag skrivit här på bloggen som numera också finns att läsa på Wikipedia.  Detta även om dessa därefter har redigerats och uppdaterats av andra användare.  Har i artiklar jag skrivit, och licencierat ut, länkat till mina ursprungstexter som ”externa länkar” utan att det i alla år varit något problem och utan att någon redigerat bort dom.  Sedan några veckor tillbaka så har länkarna tagits bort (av administratörer) för att man inte vill länka till hemsidor som kontrolleras ev en enstaka person.  Man skriver:  ”det är inte för det är wordpress som de ej accepteras, utan för att det är enbart en individ som står bakom”.
 
Lite märkligt då det alltföroftast är just enskilda individer som står bakom många av övriga hemsidorna som det länkas till här och där i uppslagsverket.  Hade jag skrivit mer anonymt på en .org domän så hade kanske länkarna fått vara kvar.  Nu är jag inte anonym utan står istället för varenda ord som jag skriver förutom att jag är noga med att citera och ange källangivelser vilket är mer än vad många andra gör.  Mina texter går att faktakolla…
 
Detta – att jag inte ens får ha med länkar till mina ursprungsartiklar – gör att jag slutar att redigera och skriva på Wikipedia.  Jag är källan men får inte ens stå med som en externa länk.  Lågt är bara ”förnamnet”.  Jag släpper inget mer ”fritt”, licencierar inte ut något mer, o.s.v.  Jag har även tagit bort textstyckena om att artiklarna licencierats ut för respektive artikel här på bloggen.  Detta rör fyra artiklar (se länkarna nedan).
 
Jag förstår att mina bidrag genom åren är en droppe i havet och inte spelar någon som helst roll för Wikipedia, men alla vi bidragsgivare vill bli bemötta med respekt.  Även jag.  Wikipedia, eller dess mindre nogräknade administratörer, har helt sonika, utan någon som helst diskussion med undertecknad, tagit bort mina länkar som ”spam”.  Och då är det ändå jag som är/var ”upphovsman”.
 
Tack till alla som genom åren kommit med konstruktiv kritik och genom redigeringar förbättrat mina bidrag.
 
Artiklarna:
vininfo – Vin-jävla-lusen…
wikipedia – Vinlus.
vininfo – På tal om Chenin Blanc.
wikipedia – Chenin Blanc.
vininfo – På tal om Mourvèdre.
wikipedia – Mourvèdre.
vininfo – På tal om Sauvignon Blanc.
wikipedia – Sauvignon Blanc

// Lars Jonsson.

Lämna en kommentar

Filed under Allmänt

Kommentera

