Munskänkarnas praktiska 3-betygsprov

Nu har man (jag, min fru) återigen genomlidit Munskänkarnas praktiska 3-betygsprov som gick av stapeln i Läkarsällskapets lokaler i Stockholm igår lördagen den 14 januari 2015.

3-betygsprov

Som vanligt så går man därifrån lite på spänn huruvida om man kanske har klarat sig eller också inte… Direkt efter provningen var jag lite i ett segerrus när jag räknat ihop till 61 poäng, men efter att ha räknat lite nogranare så landade jag på mer blygsamma 56.5 poäng, för att i lugn och ro åter räknat upp mig till 60.5 poäng. Så beroende på hur vart gränsen hamnar och hur man tolkar mina anteckningar (jag är kanske för snäll mot mig själv) så känns det som jag har en god chans…

anteckn
Nedan följer vinerna och mina ”tarvliga” kommentarer tagit direkt från dom anteckningar jag gjorde under provet.

Vita druvtypiska.
2013 Tesch Löhrer Berg Riesling Trocken.
Päron, äpple, vax, honung. Bra syra, viss sötma.
Min gissning: Riesling följt av Chenin Blanc. => 4p
Inte ett klockrent val då vinet saknade såväl lime’ighet och petroleum för att vara en Riesling.
2013 Bründlemayer Grüner Veltliner.
Mineral, lätt rökigt, peppar?, päron. Medel syra, kryddigt, dammigt.
Min gissning: Grüner Veltliner följt av Pinot Gris. => 4p
En gissning baserad på päron och peppar…
2013 Sancerre Les Pierris Roger Champault.
Lime, fläder, krusbär. Relativt oaromatiskt.
Hög syra, lime, fläder. Lite återhållen.
Min gissning: Sauvignon Blanc följt av Verdejo. => 4p
Klockrent val troligtvis för dom flesta…
2012 Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre.
Gult! Stor doft, tropiskt?, ngt vaxigt, mineral?, ammoniak, ngt. smör.
Min gissning: Grüner Veltliner följt av Chardonnay. => 2p
Bra vin men utan något typiskt som sticker ut. Vet inte varför jag skrev Grüner i första hand, då Chardonnay kanske var det självklara valet?
=> Totalt ”flighten”: 14p (av 16)

Distrikttypiska vita.
2009 Ch de Rochemorin, Pessac-Leognan, Frankrike.
Fat, krusbär?. Bra syra, krispig, tunn smak.
1. Frankrike, Bordeaux, Pessac-Leognan, 2010. => 7p
2. USA, North Coast, Napa Valley.
Tråkigt och tunnt vin. Här borde man valt en roligare, mer ambitiös, vit Bordeaux.
1999 Vina Tondinia Reserva Blanco, Rioja, Spanien.
Fet, vaxig, vanilj, honung, oxiderad. Bra syra, vaxig, men i övrigt platt smak.
Luktar Chenin Blanc åt Joly hållet men smaken håller inte.
Min gissning:
1. Frankrike, Loiredalen, Anjou-Saumur, 2011. => 3p
2. Spanien, La Rioja, Rioja
Vem ”fan” (ursäkta) dricker vit Rioja?, och vad är typiciteten? Dom kan ju liksom smaka lite hursomhelst… Men här plockade man ju några poäng så vem är jag att klaga?
2013 Ch de Cleray, Muscadet de Sèvre et Maine, Frankrike.
Päron, Lime, Mineral, Vitpeppar?. Bra syra, äpplig, päron.
1. Österrike, Niederöstereich, Kamptal, 2012. => 1p
2. Tyskland, Franken, Wachau.
Tja, denna var nog tydlig, men hade inte en tanke åt Melon och Muscadet…
2010 Marcel Deiss Grasberg, Alsace, Frankrike.
Fet, söt, mosel, tropisk frukt, honung, vaxig. Halvtorrt, bra syra, fetma, viskositet.
1. Frankrike, Loiredalen, Touraine, Vovray, 2011. => 3p
2. Tyskland, Mosel.
Totalt borta. Jag skulle nog inte gissa på Alsace i morgon heller, men ett sådant bra vin…
=> Totalt ”flighten”: 14p (av 28)

Röda druvtypiska.
2012 Künstler Pinot Noir Tradition.
Röda-mörka bär, hallon, jordgubb, rat, rostat. Mjuk, kryddig, röda bär.
Min gissning: Pinot Noir följt av Gamay. => 4p
Klockrent val.
2012 La Bastide Blance, Mourvèdre, Bandol.
Mörka bär, stalligt, skitigt, björnbär?. Sträv!!, sötma, eldigt.
Min gissning: Tannat följt av Malbec. => 0p
Här hade jag problem. Min första tanke var just Provence och Mourvedre, men fastnade till slut dumdristigt för Malbec och Tannat. Dessutom så tog jag den ”förbaskade” La Bastide’en i en blindprovning förra veckan. Gott vin är det i alla fall…
2011 Terreno Chianti Classico.
Torkad frukt, russin, plommon, sötma, vanilj, moget, dill?. Örtig, sträv!, känns inte som Tempranillo i smaken.
Min gissning: Sangiovese följt av Grenache. => 4p
Just en gissning då det inte kändes rätt med Tempranillo som aromen försökte lura mig till…
2011 Catena Alta Malbec, Mendoza.
Blåbärig, vanilj!, rostat. Sötma, blåa bär, sträv!
Min gissning: Zinfandel följt av Malbec. => 2p
Tror fortfarande att det är en Zinfandel. Hade ingen ”cabbighet”, men ”nyavärldenkänsla” och strävhet fick mig att sätta Malbec i andra hand.
=> Totalt ”flighten”: 10p (av 16)

Distriktstypiska röda.
anteckning2
2011 Ch d’Arsac, Margaux, Frankrike.
Röda-mörka bär, paprika, gräsighet, grön. Sträv!, paprika, gräs.
1. Frankrike, Loiredalen, Touraine/Chinon, 2011. => 4.5p
2. Sydafrika, Bordeaux, Västra stranden/St Julien.
”Cabbig” så det förslår, paprika, paprika, gräsig, röda-mörka bär…
2007 Baron de Ley Gran Reserva, Rioja, Spanien.
Köttig, röda-mörka bär, kaffe, stall. Relativt mjuk, sötma.
1. Frankrike, Provence, Bandol, 2011. => 0p
2. USA, Rhône, Ch-du-Pape.
Gott vin och visst så borde jag tänkt på Rioja…
2012 ARA Select Blocks Pinot Noir, Marlborough, Nya Zeeland.
Röda bär, jordgubbe, rostat, i övrigt ren. Rostat, sötma.
1. Sydafrika, Cape Coast, Walker Bay, 2011. => 2p (ev. ngt till)
2. Nya Zeeland, Sydön, Central Otago.
Gissade på Sydafrika pga rostningen…
2012 Les Cailloux Ch-du-Pape, Rhône, Frankrike.
Röda bär, hallon, jordgubbar, syrligt. Syrligt!, udda smak, bittert!.
1. Nya Zeeland, Sydön, Central Otago, 2011. => 1p
2. Italien, Piemonte, Dolcetto d’Alba.
Herregud! Detta var en för mig totalt otypisk Ch-du-Pape. Saknade strävhet, tyngd, örtighet osv. Varning för detta vin, Pinot Noir lätt Ch-du-Pape…
=> Totalt ”flighten”: 7.5p (av 28)

Söta viner/Starkviner.
Grahams’s Six Grapes Reserve Port.
Mörka bär, bläckigt, sött!, eldigt!, gott!, smakar portvin.
1. Portugal, Duriense/Porto, Förstärkt, LBV. => 4p
2. Frankrike, Languedoc-Roussillon, VDN Banyls.
2011 Vecchioflorio Marsala Superiore.
Oxton, men ej jäst, rostat, kola, fudge. Eldigt!, varmt.
1. Portugal, Duriense/Porto, Förstärkt, Tawny. => 2p
2. Italien, Madeira, Malmsey.
2012 Domini Veneti Recioto della Valpolicella, Italien.
”Karaktärslöst” i jämförelse. Ej eldigt, röda-mörka bär, bläckigt, örtigt, sött, koncentrerad saft.
1. Italien, Venetien/Valpolicella, Oförstärkt, Torkade druvor. => 5p
2. Spanien, Katalonien/Priorato, Solmoget.
Bristol Cream.
Jäst, sötma. Oloroso med sötma? Finns det? Udda! Billigt?
1. Spanien, Andalusien, Förstärkt, ?. => 4p
2. Portugal, Madeira, Malmsey.
=> Totalt ”flighten”: 15p (av 20)

Slutligen så vill jag tacka Munskänkarna, UKOM och inte minst Jan Rosborn för en trevlig och lyckad ”föreställning”. Som vanligt så funkade allt förträffligt.

Se även:
jansvinblogg.wordpress.com/2015/02/26/munskankarnas-3-betygsprov-2015/

4 kommentarer

Under Allmänt, Munskänkarna, Viner

4 svar till “Munskänkarnas praktiska 3-betygsprov

  1. Ping: Grattis Lars du fixade det! | vininfo.nu

  2. Ping: Munskänkarnas praktiska 3-betygsprov 2016 | vininfo.nu

  3. Ping: Grattis frugan… | vininfo.nu

  4. Ping: Munskänkarnas praktiska 3-betygsprov 2017 | vininfo.nu

Lämna en kommentar